Perhekahvilat

16.9.2022
Tilavaraukset ja vapaaehtoistoimijoiden tilannekartoitus on käynnissä. Tavoitteenamme on avata perhekahviloita useammassa toimipisteessä - mikäli perhekahvilaohjaajia löytyy! Vapaaehtoistyö perhekahvilassa on helppoa - "ohjaaja" lähinnä vastaa yhdessä muiden perhekahvilaohjaajien kanssa ovien avaamisesta ja kahvien keitosta, mahdollisesti pienen aamupalan esillelaitosta sekä halutessaan lisäohjelman järjestämisestä (esim. esittelijöiden kutsuminen kahvilaan).

Nyt toiminnassa on Nikinmäen perhekahvila.
Avaamme perhekahvilan Korson nuorisotilalle torstaina 29.8. - tästä lisätietoa lähempänä!

Haemme perhekahvilaohjaajia, ole rohkeasti yhteydessä jos olet kiinnostunut!

VINKKI!

Mietitkö, onko kahvila avoinna tai mitä siellä on ohjelmassa? Ota perhekahviloidemme Facebook-ryhmä seurantaan, pysyt parhaiten ajan tasalla!

Avoin kohtaamispaikka kaikille lapsiperheille!

Olipa vauva vielä masussa tai lapsia jo useampi, olet lämpimästi tervetullut perhekahvilaan! Perhekahvilassa käyminen on maksutonta, vain tarjottavista peritään 1,50 euron omakustannehinta.

Vaikka vauvasi ei vielä leikkikaveria kaipaisikaan, tarjoaa perhekahvila isälle tai äidille seuraa ja mahdollisuuden tutustua muihin vauvojen tai isompien lasten vanhempiin. Perhekahvila tarjoaa ohjelmaa ja leikkiseuraa myös lapsille ja mukavaa yhdessäoloa aikuisille kahvikupposen lomassa.

Vapaan oleskelun lisäksi pyrimme järjestämään perhekahvilassa ohjelmaa, esim. musiikkileikkihetkiä, tuote-esittelyjä ja asiantuntijavierailuja – kävijöiden toiveita kuunnellen.

Koivukylän avoimessa kohtaamispaikassa pidämme teema-perhekahvilaa, jossa on viikoittain vaihtuva teema: Keskoskahvila, Special-cafe, Maahanmuuttajaperheiden perhekahvila, sekä muskari-kahvila. Samoissa tiloissa pidämme myös viikoittain kokoontuvaa isille tarkoitettua Dad-cafe:ta, sekä sitä ennen kokoontuvaa suomenkielistä miesten keskusteluryhmää.

Kaikki perhekahvilamme toimivat vapaaehtoisvoimin.

Perhekahvilaan ei tarvitse ilmoittautua, tulet vaan paikalle silloin kun sinulle sopii!

Perhekahvilat syntyvät vanhempien omasta aloitteesta. Toimintaa suunnitellaan yhdessä perhekahvilakävijöiden toiveiden mukaisesti.

Jokaisen kävijän toivotaan ennen lähtemistään auttavan tavaroiden korjaamisessa paikoilleen ja huolehtivan ainakin omien jälkiensä siivoamisesta. Näin kaikilla on perhekahvilassamme viihtyisää.

Tervetuloa!

Vapaaehtoiseksi?

Perhekahvilassa toimiminen on helppoa ja se vie vain vähän aikaasi. Siitä on kuitenkin paljon iloa itsellesi sekä kaikille perhekahvilan kävijöille.

Perhekahvilavastaavana toimiminen on antoisaa vapaaehtoistyötä. Monet perhekahvilan kävijät sekä vapaaehtoiset ohjaajat kertovat, että ovat saaneet itselleen ja lapsilleen paljon uusia ystäviä ja hyvää mieltä. Moni tuore vanhempi kokee perhekahvilan tärkeäksi vauvavuoden virkistyshetkeksi, isompien lasten leikkien mahdollistajaksi ja aikuisten lämminhenkiseksi kohtaamispaikaksi.

Perhekahvilaohjaajien/avainvastaavien tehtäviin kuuluu esim.

• ovien avaaminen ja sulkeminen
  • toivottaa kävijät tervetulleeksi ja ohjata heitä perhekahvilan toimintatapoihin
  • kirjata kävijämäärät
  • mahdollisen ohjelman (esim. muskariopen kanssa päivämäärästä sopiminen) kokoaminen perhekahvilakävijöiden toiveiden pohjalta toimintakauden alkaessa. Usein tämä tehdään yhdessä ohjaajien kesken.
  • perhekahvilasta tiedottaminen MLL Korso-Koivukylän Facebook-sivulle
  • toimia yhteyshenkilö MLL Korso-Koivukylän yhdistyksen hallituksen ja perhekahvilakävijöiden välillä

Perhekahvilatoiminnan vastaava

Niina Pekkanen
Puhelin: 040 413 7081

29.8.2022 Päivitys
Tilavaraukset ja vapaaehtoistoimijoiden tilannekartoitus käynnissä. Tavoitteena avata perhekahviloita mahdollisimman pian syksyn aikana.
Nyt toiminnassa on Nikinmäen perhekahvila.

Haemme perhekahvilaohjaajia, ole rohkeasti yhteydessä jos olet kiinnostunut!